علت کبودی دست بعد از خونگیری چیست؟

علت کبودی دست بعد از خونگیری چیست؟

 

      علت کبودی دست بعد از خونگیری چیست؟

1.    لباس با آستین تنگ :

  اگر آستین لباس تنگ باشد باعث فشار در ناحیه خونگیری شده و روند خارج شدن خون ادامه پیدا می کند و این فشار ها باعث جمع شدن خون در زیر پوست و ایجاد کبودی می شود.

2.    ماساژ دادن ناحیه نمونه برداری :

  بعضی افراد پس از انجام آزمایش، ناحیه خونگیری را ماساژ می دهند و همین موضوع باعث جمع شدن خون و کبودی دست می شود.

3.    فشار دادن ناحیه خونگیری :

  بعد از خونگیری لازم است بیمار برای چند دقیقه روی صندلی بنشیند تا علاوه بر رسیدن به یک وضعیت ثابت، با انگشت اشاره و یک پنبه خشک روی ناحیه مورد نظر را فشار دهد.

4.    از جدا کردن چسب بعد از نمونه برداری چند دقیقه اجتناب کنید.

5.    از تکان دادن دست خود هنگام نمونه برداری بپرهیزید.

6.    دست خود را کمی بالاتر از راستای بدن قرار دهید.

7.    نمونه برداری از کودکان و نوزادان :

  رگ های دست نوزادان نسبت به بزرگسالان بسیار باریکتر است به طوری که کوچکترین لغزش در رگ نوزادان و کودکان باعث پارگی رگ و ایجاد کبودی می شود.

8.    نمونه برداری از افراد مسن :

که پوست بدن آنها با افزایش سن دچار ضعیفی و چین و چروک می شود و رگ های داخل بدن کمی حالت الاستیکی خود را از دست می دهند بنابراین در این افراد رگ پاره می شود و باعث کبودی دست می شود.

 

9.    داروهای رقیق کننده :


   مانند وارفارین که در برخی افراد ممکن است فرد از دارو های رقیق کننده و وارفارین مصرف کند این دارو ها روند لخته شدن خون را مختل می کند و باعث ادامه روند خونریزی ها و در نهایت ایجاد کبودی دست می شوند.

 

  برای جلوگیری از بروز کبودی دست پس از برداشتن سوزن به محل آن فشار محکم وارد کنید و بهتر است تا چند ساعت از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.

 

 

 

    اگر بعد از نمونه برداری دچار کبودی دست شدیم چکار کنیم؟

  توصیه می شود در چند ساعت اول از کمپرس یخ در محل نمونه برداری استفاده کنیم (20 تا 30 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهیم) پس از گذشت 2 روز برای درمان کبودی با استفاده از یک حوله گرم به مدت 10 دقیقه به مدت 2 تا 3 بار در روز به بهبود جریان خون کمک می کند.