دستورالعمل جمع آوری نمونه مدفوع

دستورالعمل جمع آوری نمونه مدفوع

  1. افرادی که تحت آزمایش مدفوع قرار می گیرند باید برای مدت 4-5 روز پیش از انجام این آزمایش از درمان با روغن کرچک یا روغنهای معدنی , بیسموت, منیزیوم, ترکیبات ضد اسهال, تنقیه با باریم و مصرف آنتی بیوتیکها مگر به دستور پزشک خودداری نمایید.
  2. بهتر است این آزمایش در سه نوبت انجام شود.
  3. نمونه مدفوع باید مستقیما در ظرفی که آزمایشگاه در اختیار بیمار قرار میدهد جمع آوری شود.
  4. اگر بیمار بستری است, نمونه را در یک ظرف خشک جمع آوری نموده و سپس با استفاده از چوبک مخصوص(آبسلانگ) نمونه را به ظرف منتقل نمایید.
  5. نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده شود زیرا ادرار میتواند برخی از انگلهای فعال را از بین ببرد.
  6. بیماران باید نمونه جمع آوری شده را خصوصا در موارد مشکوک به اسهال خونی بلافاصله به آزمایشگاه ارسال نموده و به مسئول پذیرش اطلاع دهید.
  7. اگر انجام آزمایش حداکثر تا 30 دقیقه پس از جمع آوری نمونه امکان پذیر نباشد لازم است تا نمونه در یخچال قرار داده شود و نمونه باید کمتر از 2-1 ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود.
  8. اگر دارو مصرف می کنید  حتما در مورد داروهای مصرفی خود قبل از نمونه گیری با ازمایشگاه مشورت کنید. همچنین اگر در طول دو هفته قبل از انجام آزمایش، داروهایی مانند تتراسایکلین و مترونیدازول مصرف نموده اید حتما به ازمایشگاه اطلاع دهید.
  9. درصورت درخواست سه نوبت آزمایش مدفوع هر نوبت در یک روز یا یک روز درمیان انجام شود و اگر فرد دچار یبوست باشد باید سه نمونه را حداکثر در فاصله زمانی 10 روز جمع اوری کند، مگر آنکه مدت زمان دفع بیشتر از این باشد.