هماتولوژی

 

 

هماتولوژی

 

در بخش هماتولوژی آزمایشگاه تشخیص طبی سپهر تجهیزات زیر به کار گرفته می شوند:

  1. Sysmex Xn1000
  2. Orphee Mythic 60
  3. دستگاه سدیمان 20 کاناله LENA
  4. دستگاه سدیمان 16 کاناله LENA
  5. دستگاه سدیمان Alcor ISED
  6. شیکر خورشیدی

 

 

آنالیز خون

دستگاه آنالیز خون sysmex  مدل XN1000 یکی از پیشرفته ترین دستگاه های آنالیز خون می باشد که قادر است پارامترهای خون را به صورت کمی و تخصصی اندازه گیری نماید. کاربرد اصلی این دستگاه تهیه گزارش سریع و دقیق از پارامترهای اصلی خون می باشد به نحوی که نمونه های غیر طبیعی از نمونه های طبیعی تفکیک می گردد.

این دستگاه توانایی آنالیز 50 نمونه در 30 دقیقه را دارا بوده و نیاز به شمارش دستی جهت تایید آنالیز انجام شده ندارد و همچنین این دستگاه قابلیت آنالیز مقادیر بسیار کم نمونه (88 لاندا) را دارا می باشد.

 

 

اندازه گیری ESR  با دستگاه LENA  ساخت کشور اسپانیا

تست ESR  چیست؟

یکی از تست های رایج خون در آزمایشگاه تست ESR  سدیمانتاسیون گلبول های قرمز خون می باشد که سرعت رسوب خون را در حالت ساکن نشان می دهد.

این تست یک تست غیر اختصاصی ارزان قیمت می باشد که همراه با تست های دیگر می توان نتایج ارزشمندی به دست آورد.

هنگامی که خون حاوی ماده ضد انعقاد در دمای اتاق و به حالت عمودی و ساکن قرار گیرد، گلبول های قرمز رسوب می کنند که این ارتفاع بعد از رسوب را که برحسب میلیمتر بعد از یک یا دو ساعت بیان می شود را ESR می گویند. این رسوب در سه مرحله صورت می گیرد که در مرحله اولیه سرعت رسوب خیلی کم است در مرحله بعد سرعت رسوب بیشتر و در مرحله سه دوباره سرعت رسوب کم می شود. این سرعت رسوب ارتباط مستقیم با جرم گلبول قرمز خون RBC  و ارتباط معکوس با سطح گلبول دارد. مثلا وقتی جرم گلبول زیاد باشد و حجم آن کم باشد سرعت رسوب زیاد می شود .

مزایا استفاده از این روش نسبت به روش دستی

  1. این دستگاه زمان انجام آزمایش را در حدود نیم ساعت کاهش می دهد.
  2. دقت بالای تست